Kilka słów o łańcuchu rowerowym

lancuch-connexŁańcuch choć na pierwszy rzut oka niewidoczny jest jedną z ważniejszych części w rowerze. To on przenosi energię wygenerowaną po zakręcenie korby na koło, dzięki czemu możemy poruszać się do przodu. Siły te są tak potężne, że rowerowe łańcuchy są wykonane głównie z…

Budowa i zastosowanie:

Łańcuch choć na pierwszy rzut oka niewidoczny jest jedną z ważniejszych części w rowerze. To on przenosi energię wygenerowaną po zakręcenie korby na koło, dzięki czemu możemy poruszać się do przodu. Siły te są tak potężne, że rowerowe łańcuchy są wykonane głównie z hartowanej i bardzo twardej, odpornej na rozciąganie stali. To właśnie dzięki temu możemy na jednym z nich pokonać nierzadko tysiące kilometrów.
Sama budowa łańcucha nie jest zbyt skomplikowana. Tworzą ją na przemian ogniwa zewnętrzne i wewnętrzne, które spinają sworznie. Całość można porównać do niewielkiej drabinki, po której przemieszczają się zęby rowerowego napędu.

Rodzaje

Łańcuchy rowerowe możemy podzielić na dwie główne grupy:
1. Jednorzędowe – do rowerów nieposiadających żadnych przerzutek zewnętrznych. Kręcących się zawsze na tych samych zębatkach. Można je spotkać często w rowerach miejskich, torowych/ostre koło, bmx, dziecięcych.
2. Wielorzędowe – do rowerów posiadających przerzutkę zewnętrzną. Najczęściej można spotkać 8, 9 lub nawet 10-rzędowe rodzaje. Stosowane prawie we wszystkich rodzajach rowerów: górskie, trekingowe, miejskie, szosowych, dziecięce.

Serwis i czyszczenie

Łańcuch rowerowy poddawany jest nieustannym siłom trącym. Tak, więc ważnym jest, aby był zawsze dobrze nasmarowany. Dzięki temu korby będą gładko się obracać, a na łańcuchu nie pojawi się rdza. Wydłużymy też w ten sposób jego żywotność i zachowamy wysoki komfort jazdy na rowerze. Specjalnie do tego przeznaczone środki znajdziemy w każdym szanującym się sklepie bądź serwisie rowerowym.
Warto też od czasu do czasu zwłaszcza przed smarowaniem wyczyścić łańcuch. Tak jak wiele części mechanicznych najlepiej pracuje on jak jest czysty. Amatorom wystarczy do tego zwykła, zużyta szczoteczka do zębów. Zawsze można też zaopatrzyć się w profesjonalne narzędzia służące do czyszczenia łańcucha. Osoby, które chcą na poważnie podejść do tematu powinny pójść trochę dalej. Najlepszym sposobem na wyczyszczenie łańcucha jest zafundowanie mu kąpieli w nafcie lub innym produkcie ropopochodnym. Środki takie dobrze penetrują i odtłuszczają łańcuch.
Smarowanie i czyszczenie to jednak nie koniec. Łańcuch rowerowy jak wszystko na tym świecie podlega zużyciu. Na pierwszy rzut oka widać to po tym jak się rozciągnął. Ogniwa mają różną szerokość, ale zawsze tą samą długość – 12. 7 mm (mierzone od sworznia do sworznia). Przyjmuje się, że gdy łańcuch rozciągnie o jeden procent to wtedy należy dokonać wymiany na nowy. By to sprawdzić wystarczy zmierzyć dziesięć kolejnych ogniw – jeśli ich łączna długość przekroczy 128 mm to taki łańcuch powinno się wymienić.
W łańcuchach jednorzędowych można pokusić się o rzadsze wymiany łańcucha. W takim wypadku jednak należy dokonać także wymiany zużytego napędu, gdyż nowy łańcuch będzie przeskakiwał po wyrobionych zębach.

Podsumowując – systematyczne smarowanie, czyszczenie i wymiany mają zapobiec pęknięciu łańcucha podczas jazdy rowerem. Skutkować by to mogło poważnymi konsekwencjami dla użytkownika.

Promocje rowerów i części rowerowych poszukaj na: znajdz-taniej.pl

Posted by KochamRower.pl

This article has 4 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *