Maxxis Ikon

Klimat jaki panuje w naszym kraju, sprawia iż błoto na szlakach górskich to niemal norma, a w przypadku okolicznych lasów dodatkowo bardzo łatwo o kałuże. Z tego też powodu, kupowanie opon tylko na suche warunki jest decyzją dość ryzykowną. W szczególności gdy ktoś ma zamiar ścigać się albo przynajmniej jeździć z zacięciem sportowym.

Dlatego też, bardzo dobrym rozwiązaniem (które ma być uniwersalne) jest zastosowanie opony trakcyjnej na przód z rzadziej rozstawionymi klockami, a na tył opony z bardziej zbitymi klockami, która będzie nas napędzać. W przypadku gdy przód będzie trzymał dobrze, zmniejsza się szansa na ryzykowny uślizg którego nie będziemy w stanie opanować. Natomiast, w przypadku gdy tył wpadnie w uślizg to będziemy mogli jeszcze zapanować nad rowerem. Moim zdaniem jest to rozwiązanie uniwersalne, które w większości naszych warunków powinno się sprawdzić. Jest to także rozwiązanie stosowane w rowerach przez producentów i zalecane przez producentów opon.  Aczkolwiek, gdy ktoś jeździ wyłącznie w górach/terenie to może się ograniczyć do opon z rzadko rozstawionymi klockami.

Ze  swojego doświadczenia mogę polecić takie zestawy jak:

  • Maxxis Ikon na tył + Maxxis Ardent na przód
Maxxis Ikon
Opona Maxxis Ikon
  • Schwalbe Racing Ralph na tył + Schwalbe Rocket Ron na przód
  • Schwalbe Racing Ralph na tył + Schwalbe Nobby Nic na przód
Schwalbe Racing Ralph
Opona Schwalbe Racing Ralph

Zaletą takiego rozwiązania jest także to, iż w przypadku gdy będziemy potrzebowali opon na mokre warunki to wystarczy dokupić jeszcze jedną oponę z rzadziej rozstawionymi klockami. W ten sposób, 3 opony stosowane na zmianę skutecznie wystarczą nam na każde warunki.

Jeśli już dokonamy wyboru odpowiedniej opony, to staniemy przed wyborem konkretnego modelu. W tym zakresie producenci oferują nam opony dedykowane pod system bezdętkowy (z wzmocnioną ścianką boczną), zwykłe opony zwijane oraz opony drutowe. Ponadto, opony będą różnić się ze względu na gęstość oplotu – 120 i 60 tpi. Czym poszczególne nici oplotu będą cieńsze (czyli więcej tpi) tym opona będzie bardziej elastyczna oraz podatna na uszkodzenia.

One thought on “Jakie opony do mtb?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *