Jakie opony do mtb?

Klimat jaki panuje w naszym kraju, sprawia iż błoto na szlakach górskich to niemal norma, a w przypadku okolicznych lasów dodatkowo bardzo łatwo o kałuże. Z tego też powodu, kupowanie opon tylko na suche warunki jest decyzją dość ryzykowną. W szczególności gdy ktoś ma zamiar ścigać się albo przynajmniej jeździć z zacięciem sportowym.

Dlatego też, bardzo dobrym rozwiązaniem (które ma być uniwersalne) jest zastosowanie opony trakcyjnej na przód z rzadziej rozstawionymi klockami, a na tył opony z bardziej zbitymi klockami, która będzie nas napędzać. W przypadku gdy przód będzie trzymał dobrze, zmniejsza się szansa na ryzykowny uślizg którego nie będziemy w stanie opanować. Natomiast, w przypadku gdy tył wpadnie w uślizg to będziemy mogli jeszcze zapanować nad rowerem. Moim zdaniem jest to rozwiązanie uniwersalne, które w większości naszych warunków powinno się sprawdzić. Jest to także rozwiązanie stosowane w rowerach przez producentów i zalecane przez producentów opon.  Aczkolwiek, gdy ktoś jeździ wyłącznie w górach/terenie to może się ograniczyć do opon z rzadko rozstawionymi klockami.

Ze  swojego doświadczenia mogę polecić takie zestawy jak:

  • Maxxis Ikon na tył + Maxxis Ardent na przód
Maxxis Ikon
Opona Maxxis Ikon
  • Schwalbe Racing Ralph na tył + Schwalbe Rocket Ron na przód
  • Schwalbe Racing Ralph na tył + Schwalbe Nobby Nic na przód
Schwalbe Racing Ralph
Opona Schwalbe Racing Ralph

Zaletą takiego rozwiązania jest także to, iż w przypadku gdy będziemy potrzebowali opon na mokre warunki to wystarczy dokupić jeszcze jedną oponę z rzadziej rozstawionymi klockami. W ten sposób, 3 opony stosowane na zmianę skutecznie wystarczą nam na każde warunki.

Jeśli już dokonamy wyboru odpowiedniej opony, to staniemy przed wyborem konkretnego modelu. W tym zakresie producenci oferują nam opony dedykowane pod system bezdętkowy (z wzmocnioną ścianką boczną), zwykłe opony zwijane oraz opony drutowe. Ponadto, opony będą różnić się ze względu na gęstość oplotu – 120 i 60 tpi. Czym poszczególne nici oplotu będą cieńsze (czyli więcej tpi) tym opona będzie bardziej elastyczna oraz podatna na uszkodzenia.

Posted by KochamRower.pl

This article has 1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *