Bardzo często na rynku rowerowym można spotkać podrabiane produkty, dotyczy to w szczególności produktów droższych np: karbonowe kierownice, sztyce, ramy. Przy produktach tańszych samo podrabianie jest nieopłacalne, z tego też powodu właściciele rowerów nowych do 5 tys. zł nie mają się czego obawiać. Jednakże, gdyby ktoś kupował używany rower to warto zbadać jak poprzedni właściciel nabył karbonowe części budzące nasze podejrzenia.
Na portalach aukcyjnych najczęściej podrabiane są sztyce, mostki i kierownice bontrager XXX lite. Jest to najlżejszy z modeli bontragera, który cechuje się niska wagą i dużą wytrzymałością. Na allegro podróbki można nabyć już od 100-150zł, natomiast oryginał kosztuje ponad 500zł. Z tego też powodu, warto zwrócić uwagę na to co znajduje się w używanych rowerach i czy aby na pewo te części są oryginalne.
Niestety wizualnie bardzo ciężko jest rozróżnić prawdziwe produkty od podrabianych. Obecnie nawet wykonuje się zmarszczenie materiału w miejscu łączenia kierownicy z mostkiem, co nie ułatwia zadania w poszukiwania przedmiotów podrabianych. Warto także wspomnieć iż części od innych firm jak 3T, Ritchey, FSA także są bardzo często podrabiane (gdy idzie o mostki, kierownice i sztyce).
Następnie warto wspomnieć o ramach, które są nagminnie podrabiane przez chińskie manufaktury – mam tutaj na myśli przede wszystkim ramy od specialized czy też innych znanych firm (colnago, bianchi itd.). O ile w przypadku kupowania roweru nowego nie stanowi to żadnego problemu, to w przypadku rowerów używanych można się naciąć. Czasami zdarzają się oferty na allegro, które oferują rower złożony na podrabianej ramie. Tutaj akurat łatwiej jest rozpoznać oszusta, ze względu na zupełnie inne malowanie ramy i nieco inną geometrię ramy. Jednakże przed każdym tego typu zakupem należy się uważnie zastanowić co kupujemy.
Ponadto, warto pamiętać iż także droższe kaski mogą być często podrabiane np.: kiedyś bardzo popularne było podrabiane kasku Catlike Whisper. Dlatego też radzę z ostrożnością podchodzić do wszelkich transakcji związanych z kaskami powyżej 400zł.
Lepiej nie oszczędzać na częściach rowerowych, bo jak pęknie to pewnie w najmniej odpowiednim momencie!