Jak wyregulować i konserwować napęd rowerowy

Napęd to element, o który jeśli odpowiednio zadbamy to odwdzięczy nam się znacznie dłuższą żywotnością i lepszą pracą.

W tym celu będziemy musieli regularnie dokonywać dwóch czynności: regulować napęd oraz go smarować.

Przy regulacji, co do zasady wystarczy w większości wypadków wykręcić baryłkę prawej manetki o kilka obrotów w lewo (aby ją wykręcić). W ten sposób naciągniemy linkę przerzutki. Naciągamy ją aż do momentu, w którym ocieranie łańcucha o wózek przerzutki ustanie.

Przerzutka

Jednakże, gdyby takie działanie nie pomogło należy całą procedurę regulacji przerzutek wykonać od początku:

  1. Ustaw przerzutkę na najmniejszą koronkę
  2. Wkręć śrubę baryłkową przy manetce do oporu, a następnie wykręć ją o jeden obrót
  3. Naciągnij mocno linkę przy przerzutce ( pierwsze odkręcając śrubę mocującą), tak aby nie zmieniać położenia wózka przerzutki
  4. Następnie sprawdź czy wszystkie przezrzutki przeskakują sprawnie o jedno przełożenie przy nacisnięciu na manetkę. Jeśli nie chcą przeskakiwać do góry (wskakiwać), w takim wypadku wykręć śrubę baryłkową aż do uzyskania pożądanego efektu. Natomiast, gdy przerzutki nie chcą spadać (zeskakiwać) na dół to wkręć śróbę baryłkową.

Przy przedniej przerzutce należy postępować tak samo, z tym że ustawiamy wtedy przerzutkę z przodu na najmniejszej tarczy, a tą przerzutkę tylną na najmniejszej zębatce (tak aby był jak największy przekos). A następnie postępuj zgodnie z punktami wskazanymi wyżej.

Innym problemem może być spadnie łańcucha, tutaj rozwiązaniem jest skręcenie śruby oznaczonej jako H o kilka obrotów.

Problemem w tym zakresie może być także skrzywiony hak przerzutki, przez który nie będziemy w stanie odpowiednio wyregulować przerzutki. W takim zakresie należy go albo wymienić albo też wyprostować.

Hak przerzutki tylniej
Hak przerzutki tylniej

Drugim problemem jest odpowiednie smarowanie łańcucha róźnymi olejami. Gdy o tym zapominimy, po 200-300km usłyszymy to na własne uszy. Tutaj mamy szeroką gamę produktów, zarówno na warunki suche i mokre. Osobiście polecam olej Rohloff, pomimo że butelka 50ml kosztuje 10-15zł, to starczy na 1-2 sezony (w zależności od tego ile jeździmy). Do tego olej jest dość gęsty i nie trzeba tak często smarować łańcucha. Oczywiście, gdyby komuś nie odpowiadała tak gęsta konsystencja może wybrać inne polecane produkty np: Finish Line.

Posted by KochamRower.pl

Ten artykuł ma 1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>