Jak dobrać rower? Oto 5 rad eksperta

Rowerowy amator, prawdziwy pasjonat, zacięty sportowiec – bez względu na to, w jakiej grupie się znajdujesz, powinieneś zainwestować w dobrej jakości sprzęt. Poszczególne typy rowerów przeznaczone są do różnych warunków jazdy i z tego też względu wyróżniają je różne parametry. Jeżeli stoisz właśnie przed wyborem odpowiedniego dla siebie roweru, powinieneś wiedzieć, na jakie parametry zwracać uwagę. Podpowiadamy, jak dobrać rower, by zapewnić sobie komfortową jazdę i wieloletnie użytkowanie sprzętu.


Szukasz roweru miejskiego lub trekkingowego? Najpierw określ budżet!

Pierwszy krok to określenie budżetu. Jeżeli Twój rower ma służyć Ci bardzo okazyjnie i nie potrzebujesz cieszyć się nim przez długie lata, wystarczy, że przeznaczyć na niego około 1500 -2000 zł. Jeżeli jednak myślisz o rowerze wysokiej jakości, którym codziennie będziesz dojeżdżać do pracy, wtedy warto na ten cel przeznaczyć znacznie więcej: czyli od 2500 do 4000 zł. Rower w takim budżecie zapewni Ci komfortową i bezpieczną jazdę, a przy tym będzie dobrze wyposażony.

Określenie budżetu powinno być podyktowane przeznaczeniem naszego roweru oraz tym jak często chcemy rower serwisować (komponenty tańszych rowerów zużywają się znacznie szybciej). Zupełnie inne wymagania stoją przed rowerem wykorzystywanym rekreacyjnie, od czasu do czasu, w dodatku w sprzyjających warunkach, a zupełnie inne przed sprzętem używanym przez profesjonalistów, w niezwykle trudnych warunkach. I tak na przykład najlepszej jakości, stylowe rowery miejskie można dostać już za 2000/3000 zł, a specjalistyczne i najdroższe zarazem jednoślady osiągają ceny, które dorównują samochodom prosto z salonów, jednak są to rowery czysto sportowe które ciężko w ogóle porównywać z tanimi rowerami. Pamiętajmy jednak, że również warunki miejskie mogą być ekstremalne i tak naprawdę jeśli roweru używamy codziennie przez 365 dni w roku to wiadomo, że nie raz zmierzymy się z wymagającą pogodą – mówi Maciej Myszko z firmy RoweryStylowe.pl.

Szukasz roweru miejskiego lub trekkingowego? Najpierw określ budżet

Jaki rozmiar ramy rowerowej?

Jeśli już określisz interesujący Cię typ roweru i budżet, w kolejnym etapie powinieneś zastanowić się nad wielkością ramy. Odpowiednio dobrana rama to pierwszy krok do komfortowej i bezpiecznej jazdy na rowerze. W tym celu dobrze jest sprawdzić ofertę w sklepie stacjonarnym, aby móc ewentualny rower od razu przetestować. Nie jest to jednak konieczność – dzięki znajomości odpowiednich parametrów możesz prawidłowo dobrać ramę także podczas zakupów internetowych. Poza tym pamiętajcie, że sklepy stacjonarne dysponują określoną liczbą rowerów i często ”dopasowują” rozmiar na siłę tylko po to by sprzedać rower który akurat mają dostępny.

Do ważnych parametrów geometrii ram zalicza się przede wszystkim: długość górnej rury, długość tylnego trójkąta, kąt rury podsiodłowej, a także kąt główki ramy. Oprócz rozmiaru ramy, warto zwrócić szczególną uwagę na takie parametry, jak: wysokość przekroku, efektywna długość górnej rury oraz wysokość kierownicy

Jednak aby dobrać odpowiedni rozmiar ramy np. w rowerze miejskim, wystarczy posłużyć się odpowiednimi wzorami, które zostały opracowane tak by wybrać najwygodniejszy dla siebie rower. Wygodny rower do miasta to taki, który umożliwia jazdę z wyprostowaną sylwetką, która zkoleji zapewnia dobrą widoczność oraz maksymalnie odciążą nadgarstki i odcinek szyjny kręgosłupa – podpowiada ekspert (RoweryStylowe.pl).

Rama rowerowa – jak mierzyć?

Jeżeli nadal zastanawiasz się, jak wybrać rower pod względem ramy, koniecznie obejrzyj ten FILM:

Zwróć uwagę na osprzęt

Kolejna ważna rzecz to osprzęt. Do wiodących pod tym względem firm zalicza się przede wszystkim: Shimano, angielski Sturmey Archer oraz Sram. W zakresie amortyzacji z kolei prym wiedzie firma SR Suntour. W rowerze najważniejsze są komponenty, które odpowiadają za napęd, a więc: dźwignie zmiany biegów, przerzutki, zębatki, hamulce, łańcuch i piasty.

Blisko 90% osprzętu występującego na światowym rynku to rozwiązania wyprodukowane przez japońską firmę Shimano. Konkurencję dla niego stanowi Sram, a także Sturmey Archer – marka produkująca w głównej mierze podzespoły do rowerów miejskich. Firmy te grupują produkty w tak zwane grupy osprzętu, a więc zbiór części od jednego producenta, cechujących się podobną wytrzymałością, wykończeniem i dokładnością. Stosowanie osprzętu z tej samej grupy zapewnia zdaniem producentów niezawodność i precyzyjne działanie. W rowerach miejskich na chwile obecną niezastąpiona pozostaje przerzutka w piaście Shimano Nexus o skoku 3, 7 lub 8 biegów – dodaje M. Myszko (RoweryStylowe.pl).

Szukasz roweru miejskiego lub trekkingowego? Najpierw określ budżet

Dobierz odpowiednie koła

Koła stanowią niezwykle ważny element wyposażenia każdego roweru. Powinny być stosunkowo lekkie, a przede wszystkim wytrzymałe. Piasta w tylnym kole powinna być przystosowana do kasety – zwróć na to uwagę podczas zakupu. Pozwoli to na zdecydowanie dłuższe użytkowanie Twojego roweru. Natomiast jeśli rowerem poruszać będziesz się głównie w mieście to nie waga będzie tu istotna a wytrzymałość. Wybierz zatem mocną obręcz ze stali nierdzewnej lub w przypadku rowerów miejsko- rekreacyjnych wielokomorową obręcz aluminiową.

Kolejna ważna rzecz to opony, a więc element, który należy dobierać przede wszystkim do stylu naszej jazdy. W przypadku jazdy rowerem w przestrzeni miejskiej, na nic przydadzą się opony górskie. I odwrotnie: podczas wędrówek leśnych powinniśmy zrezygnować z opon miejskich. Musimy pamiętać o tym, że opony są elementem niezwykle odczuwalnym podczas jazdy, przede wszystkim ze względu na opór toczenia, a także ze względu na amortyzację.

Szukasz roweru miejskiego lub trekkingowego? Najpierw określ budżet

Pamiętaj o hamulcach

Rozważania na temat tego, jaki rower kupić, powinny skupić się również na hamulcach – a więc elemencie, który w głównej mierze decyduje o poziomie bezpieczeństwa. W przypadku rowerów szosowych raczej nie ma większego problemu z wyborem określonego typu hamulców. W innych rowerach jednak można znaleźć całą ich gamę.

Istnieją specjalne hamulce odporne na warunki atmosferyczne (np. tarczowe hydrauliczne i mechaniczne, torpedo, czy rolkowe). Sprawdzają się one szczególnie podczas jazdy rowerem w deszczu. Są też hamulce niewykazujące odporności na warunki atmosferyczne (np. szosowe Dual pivot, czy V-brake) – takie rozwiązania w zupełności wystarczają podczas jazdy rowerem w słoneczne dni.

Dobór roweru i poszczególnych elementów wyposażenia zależy w głównej mierze od jego przeznaczenia. Zupełnie inny rower potrzebny jest początkującemu sportowcowi, a jeszcze inny ambitnemu kolarzowi. Jeżeli Twój rower służyć ma jedynie rekreacyjnej jeździe, wybierz ten, który wyróżnia się najlepszym i najbardziej zrównoważonym jednocześnie osprzętem. Jeżeli jednak myślisz jednak o jeździe każdego dnia to nie oszczędzaj, sprawny rower szybko wynagrodzi Ci poniesiony na niego wydatek.

Posted by KochamRower.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *