Szukasz nowego roweru na nadchodzący sezon i zastanawiasz się, jaki model będzie najlepiej spełniał Twoje potrzeby? Wybór jest ogromny, a różnice pomiędzy rowerami górskimi, miejskimi, trekkingowymi, crossowymi czy szosowymi naprawdę znaczące. W obrębie wszystkich kategorii możesz wybrać dodatkowo pomiędzy rowerem standardowym, a nowymi i coraz popularniejszymi hybrydami – rowerami z napędem elektrycznym wspomagającym kolarza podczas jazdy. Kiedy warto zdecydować się na e-bike i czy to faktycznie dobra decyzja?
Rowery elektryczne – czy warto?
Na początek musimy postawić pytanie, czy warto w ogóle inwestować w rowery elektryczne. Modele takie są droższe od standardowych, wymagają więcej uwagi ze strony użytkownika, choćby w postaci ładowania akumulatora, są cięższe niż rower tradycyjny. Z drugiej jednak strony wspomagają jazdę, co może okazać się niezwykle pomocne dla osób starszych, o słabszej kondycji, tych powracających do formy po kontuzji czy osób trenujących, chcących pracować nad trudniejszymi podjazdami czy pokonywać dłuższe trasy. Jak właściwie działa rower elektryczny i czy dalej jest rowerem?
E-bike posiada wbudowany akumulator oraz silnik, który uruchamia się podczas pedałowania i wspomaga pracę kolarza aż do rozwinięcia prędkości 25 km/h. Takie ograniczenie zostało nałożone na rowery elektryczne prawnie, dlatego przekraczając tą prędkość musimy pracować nogami samodzielnie. Rower elektryczny w żadnej sytuacji nie jeździ bez pomocy kolarza – ruch pedałów jest niezbędny, by silnik pracował. To odróżnia je od motorowerów, dopuszcza do jazdy bez prawa jazdy i sprawia, że rowery elektryczne są dalej traktowane jak rower i dobry sposób na trening.
Zakup roweru elektrycznego. Na co zwrócić uwagę?
Przeglądając kategorię rowerów elektrycznych w sklepie znajdziemy modele za 4, 6 czy 8 tysięcy złotych, ale też takie za 23, 40 czy 56 tysięcy złotych. Cena nie jest więc jedynym wyznacznikiem, na jaki powinniśmy zwrócić uwagę. Rowery elektryczne mogą być tanie lub drogie, a najważniejsze dla użytkownika będą jego oczekiwania względem funkcji roweru.
Na początek wybieramy rodzaj roweru, na jakim chcemy jeździć. Podobnie jak w przypadku klasyków, do dyspozycji mamy tu rowery górskie, miejskie, trekkingowe, hardtail i full. Jeśli na co dzień poruszasz się po mieście, ale lubisz wyjeżdżać także na dłuższe wyprawy, solidny rower trekkingowy wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Wśród elektrycznych rowerów MTB znajdziesz modele bardziej wyspecjalizowane, do podjazdów, szybkich zjazdów czy trudnego terenu. Modele miejskie to rozwiązanie przede wszystkim dla tych, którzy na co dzień wybierają rower w drodze do pracy czy na zakupy. Są najbardziej estetyczne ze wszystkich, ale najczęściej niezbyt wygodne na długich trasach.
Silnik w rowerze elektrycznym
Kupując e-bike trzeba oczywiście zwrócić uwagę na silnik i pojemność akumulatora. Te najlepsze korzystają głównie z systemów Bosch, chociaż i inne firmy rowerowe, jak choćby Shimano, wypuszczają na rynek swoje rozwiązania. Większe, bardziej pojemne akumulatory sprawdzają się na dłuższych trasach i wymagają rzadszego ładowania, ale do jazdy w mieście można z powodzeniem wybrać tańszy rower z akumulatorem o nieco mniejszej pojemności.
Wyposażenie rowerów w silniki elektryczne sprawiło, że na trening rowerowy mogą zdecydować się dziś osoby, które nie mają na tyle siły, energii, zdrowia czy kondycji, by pokonywać wyznaczone trasy o własnych siłach. Lekkie wsparcie silnika elektrycznego przy jednoczesnej pracy nóg daje korzyści standardowego treningu, jednocześnie odciążając nieco pracę organizmu. Rowery elektryczne to zdecydowanie kategoria warta uwagi, szczególnie wiosną, gdy sezon dopiero się zaczyna i możemy testować możliwości nowego roweru przez całe lato, jesień, a nawet ciepłą zimę.
Dla mnie rower to jedna klasyczny, analogowy 😉
Nigdy nie jeździłem na rowerze elektrycznym.
Może i fajne rozwiązanie, ale koszty ogromne
Jak dużą prędkość może rozwinąć taki rower elektryczny?
Wole tradycyjny rower 🙂 napędzany siłami nogami 🙂
Jeszcze nie miałem okazji jeździć na takim elektrycznym rowerze 🙂
Mnie jakoś nie przekonują te elektryczne rowery
Ja też wolę rower tradycyjny, nie potrzebuję dodatkowych bajerów. 🙂
Zastanawiam się nad takim rowerem
Nigdy jeszcze na takim nie jeździłem 🙂
Kiedyś takim jeździłem, ale zdecydowanie wolę tradycyjny 🙂
SUper sprawa – zwłaszcza jak musimy podjechać pod wymagające wniesienie 🙂
Fajny taki rower 🙂
Coraz częściej myślę o zakupie takiej hybrydy 🙂
Ile kosztuje najtańszy wariant?
Fajny sprzęt, tylko czemu aż tak drogi?
Kosmiczny sprzęt to i ceny z kosmosu również
Czemu rowery elektryczne są takie drogie?
Jeździ się na nich jakoś inaczej?
Nigdy nie miałem okazji jechać na takim
Nigdy na takim nie jechałem, ale jakoś mnie to nie kręci
Nigdy nie miałem okazji na takim jeździć
Ciekawe jaki jest jednorazowy koszt podładowania takiego roweru?