Napęd to element, o który jeśli odpowiednio zadbamy to odwdzięczy nam się znacznie dłuższą żywotnością i lepszą pracą.
W tym celu będziemy musieli regularnie dokonywać dwóch czynności: regulować napęd oraz go smarować.
Przy regulacji, co do zasady wystarczy w większości wypadków wykręcić baryłkę prawej manetki o kilka obrotów w lewo (aby ją wykręcić). W ten sposób naciągniemy linkę przerzutki. Naciągamy ją aż do momentu, w którym ocieranie łańcucha o wózek przerzutki ustanie.
Jednakże, gdyby takie działanie nie pomogło należy całą procedurę regulacji przerzutek wykonać od początku:
- Ustaw przerzutkę na najmniejszą koronkę
- Wkręć śrubę baryłkową przy manetce do oporu, a następnie wykręć ją o jeden obrót
- Naciągnij mocno linkę przy przerzutce ( pierwsze odkręcając śrubę mocującą), tak aby nie zmieniać położenia wózka przerzutki
- Następnie sprawdź czy wszystkie przezrzutki przeskakują sprawnie o jedno przełożenie przy nacisnięciu na manetkę. Jeśli nie chcą przeskakiwać do góry (wskakiwać), w takim wypadku wykręć śrubę baryłkową aż do uzyskania pożądanego efektu. Natomiast, gdy przerzutki nie chcą spadać (zeskakiwać) na dół to wkręć śróbę baryłkową.
Przy przedniej przerzutce należy postępować tak samo, z tym że ustawiamy wtedy przerzutkę z przodu na najmniejszej tarczy, a tą przerzutkę tylną na najmniejszej zębatce (tak aby był jak największy przekos). A następnie postępuj zgodnie z punktami wskazanymi wyżej.
Innym problemem może być spadnie łańcucha, narzędzia diamentowe do wiercenia górnictwo tutaj rozwiązaniem jest skręcenie śruby oznaczonej jako H o kilka obrotów.
Problemem w tym zakresie może być także skrzywiony hak przerzutki, przez który nie będziemy w stanie odpowiednio wyregulować przerzutki. W takim zakresie należy go albo wymienić albo też wyprostować.
Drugim problemem jest odpowiednie smarowanie łańcucha róźnymi olejami. Gdy o tym zapominimy, po 200-300km usłyszymy to na własne uszy. Tutaj mamy szeroką gamę produktów, zarówno na warunki suche i mokre. Osobiście polecam olej Rohloff, pomimo że butelka 50ml kosztuje 10-15zł, to starczy na 1-2 sezony (w zależności od tego ile jeździmy). Do tego olej jest dość gęsty i nie trzeba tak często smarować łańcucha. Oczywiście, gdyby komuś nie odpowiadała tak gęsta konsystencja może wybrać inne polecane produkty np: Finish Line.
trzeba dobrze naoliwić i w tedy na pewno wszystko działa poprawnie 🙂