Gdy ktoś zastanawia się nad butami na rower, to do wyboru ma albo buty które będą kompatybilne z systemem pedałów zatrzaskowych albo też buty pod platformy które będą dostosowane do potrzeb rowerzystów.
Jeśli ktoś już myśli o specjalnych butach na rower, to zazwyczaj o kompatybilnych z systemem pedałów zatrzaskowych. W tym zakresie będą nam potrzebne odpowiednie pedały zatrzaskowe ( koszt 90-100zł za najprostszy model Shimano PD M520), buty (ich koszt waha się od 150zł) oraz bloki które zostaną dodane do pedałów (to one trzymają buta z pedałem).
Do wyboru mamy kilka rodzajów butów: mtb, turystyczne, szosowe.
Buty szosowe charakteryzują się dużą sztywnością, ich bloki wystają spoza butów, z tego też powodu chodzenie w nich jest mało wygodne. Modele te są dostępne głównie na rzepy i klamry.
Buty turystyczne charakteryzują się mniejszą sztywnością podeszwy (ale wciąż są bardziej sztywne od butów normalnych), ponadto chodzenie w nich będzie możliwe i najbardziej przyjemne z wszystkich możliwych butów pod pedały zatrzaskowe. Bloki są schowane w podeszwie. Modele te są dostępne w wersji na rzepy i sznurówki.
Buty mtb mogą charakteryzować się dużą sztywnością (w zależności od modelu), podobnie jak w butach turystycznych bloki są schowane w podeszwie, z tego też powodu chodzenie w nich jest możliwe. Aczkolwiek może być niewygodne. Modele te są dostępne głównie na rzepy i klamry.
Do zalet pedałów zatrzaskowych możemy zaliczyć:
- większą sztywność podeszwy
- lepsze przekazywanie mocy na napęd
- brak obaw o to że noga spadnie nam z pedała
Natomiast głównym minusem, jest ryzyko iż wporę nie zdążymy wypiąć nogi.
Osoby które chciałyby pozostać jednak przy zwykłych platformach, mogą skorzystać z butów specjalnie dostosowanych do rowerzystów. Charakteryzują się one płaską podeszwą o większej przyczepności oraz rzekomą wygodą. Można w nich bez problemu chodzić, równie wygodnie jak w zwykłych butach. Jedankże z racji często ich wysokiej ceny, warto pozostać przy butach “cywilnych” albo zdecydować się na jeden z systemów pedałów zatrzaskowych.
Pamiętajmy,żeby buty rowerowe były zawsze wygodne, i niezbyt twarde… stopa musi wygodnie leżeć, dlatego więc, warto,żeby każdy indywidualnie tez sobie pomierzył takie buty 🙂
Przydatny wpis. W mojej opinii najważniejszym kryterium jest wygoda podczas jazdy.